ساعت مچی|کد جاوا اسکریپت
غفلت از محيط زيست ، اهداف توسعه را تضعيف مي کند - هنگامي كه جانداري را مي‌كشيد ، در دل با او بگوييد: همان نيرويي كه تو را مي‌كشد ، مرا هم خواهد كشت و من هم خورده خواهم شد ؛ زيرا همان قانوني كه تو را به دست من گرفتار كرد، مرا هم به دست تواناتري گرفتار خواهد كرد.-زندگي سالم و پايدار در گرو رفتار منطقي ما با قوانين طبيعت است
مروری بر رشته محیط زیست....

اسلایدر


عضو شويد


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن مطالب اين انجمن در خبرنامه سايت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



منت خدای را عزوجل َکه طاعتش موجب قربت است وبه شکر اندرش مزید نعمت ؛ هر نفسی که فرو می رود؛ ممد حیات است وچون بر می آید؛ مفرح ذات . پس در هر نفسی دو نعمت موجود است وبر هر نعمتی شکری واجب. از دست وزبان که برآید کز عهده شکرش به در آید بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و صلوات به پیشگاه حضرت مهدی (عج) و درود بر روان پاک حضرت امام خمینی (ره) و شهدای عظیم الشان انقلاب اسلامی و عرض سلام و صلوات به پیشگاه مقام معظم رهبری سایت انجمن علمی محیط زیست دانشگاه ازاد واحد تبریز در جهت آموزش اصولی محیط زیست برای تمامی گروههای سنی ایجاد و طراحی شده، تمامی مطالب موجود در این سایت همسو با ولایت مطلقه فقیه و التزام به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران میباشد. امید است با بهره گیری از مطالب این سایت قدمی هرچند اندک در رابطه با آموزش محیط زیست و حفظ و حراست از طبیعت برداشته شود.انشا’ الله.

نظر دانشجویان مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست در مورد نحوه عملکرد انجمن چیست؟

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان انجمن علمی محیط زیست دانشگاه ازاد اسلامی واحد تبریز و آدرس eiaut.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

                                                  با تشکر - انجمن علمی مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

مقام معظم رهبری1

ریاست جمهوری

مجلش شورای اسلامی

آمار مطالب

:: کل مطالب : 81
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاين : 1
:: تعداد اعضا : 14

کاربران آنلاين


آمار بازديد

:: بازديد امروز : 3
:: بارديد ديروز : 0
:: بازديد هفته : 3
:: بازديد ماه : 30
:: بازديد سال : 76
:: بازديد کلي : 3387

حفظ حرمتها ارزش است حرمت طبیعت را بدانیم.

تماس با ما
مروری بر رشته محیط زیست....
جمعه 23 خرداد 1393 ساعت 17:12 | بازديد : 537 | نوشته ‌شده به دست اعضای انجمن | ( نظرات )

مهندسی محیط زیست

( Environment engineering)‏ به همه محیط‌هایی که در آن‌ها زندگی جریان دارد گفته می‌شود. مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده که با هم در کنش هستند محیط زیست را تشکیل می‌دهند و بر رشد و نمو و رفتار موجودات تأثیر می‌گذارند.

رشته های مرتبط با محیط زیست

رشته های مختلفی در ایران درباره محیط زیست وجود دارد که از جمله آنها می توان رشته های مهندسی منابع طبیعی-محیط زیست، مهندسی عمران-محیط زیست، مهندسی شیمی-محیط زیست، حقوق محیط زیست و مهندسی بهداشت محیط را نام برد. رشته علوم محیط زیست (مهندسی منابع طبیعی-محیط زیست)شامل مباحثی نظیر بوم‌شناسی گیاه‌شناسی، جانورشناسی، زیست‌شناسی، سیستماتیک، مرفولوژی، فیزیولوژی، مدیریت، حیات وحش، شیمی آلی، زمین‌شناسی مساحی، ریاضی، فیزیک، برنامه‌ریزی شهری، جغرافیا، اقتصاد، ارزیابی، آلودگی، اپیدمیولوژی، بهداشت، هواشناسی، مدیریت کشاورزی، و ژنتیک می‌باشد. به تازگی در ایران این رشته رونق پیدا کرده‌است وبه دلیل حیاتی بودن این رشته افراد با سطح علمی بالا جذب این رشته می‌شوند (در سطح آزمون سراسری) ولی در کشور ایران بهره وری از این رشته آنچنان که باید با توجه به شرایط اکولوژیکی خاص منطقه صورت نمی‌گیرد.

پیمان کیوتو

 پیمانی است بین‌الملی به منظور کاهش صدور گازهای گل‌خانه‌ای، که عامل اصلی گرم‌شدن زمین در دهه‌های اخیر محسوب می‌شوند. این پیمان که پیمان‌نامهٔ ریو را تکمیل و ترمیم می‌کند در چارچوب سازمان ملل متّحد شکل گرفت.

طی سالهای اخیر با افزایش گازهای گلخانه‌ای نظیر متان، دی اکسید کربن، بخار آب و اکسید نیتروژن در جو زمین، دمای کره در حال افزایش می‌باشد که این امر باعث ایجاد تغییرات ناخوشایند در محیط زیست خواهد شد.

از این رو در سال ۱۹۹۷ طی پیمانی معروف به کیوتو کشورهای صنعتی متعهد شدند که ظرف ده سال آینده میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را ۵٪ گاهش دهند و به کشورهای در حال توسعه کمک‌های مالی برای افزایش ضریب نفوذ استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر نظیر انرژی خورشیدی و بادی، اعطا نمایند. البته CFC که از گازهای صنعتی می‌باشد نیز از جمله گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود، این گاز در گذشته بطور وسیع در کندانسورهای یخچال و بمنظور خنک کردن درون یخچال بکار می‌رفت، اما امروزه به دلیل ایجاد اثر گلخانه‌ای، استفاده از آن در بسیاری از کشورها ممنوع شده‌است.


تأثیرات انسان بر محیط زیست

خاک ها

مهم‌ترین آثار فعالیت‌های انسان بر خاک عبارت اند از: 

مسمومیت و فرسایش که موجب تخریب و کاهش توان زمین‌های زراعی می‌شوند. به طور کلی فرسایش خاک پدیده‌ای طبیعی است که به وسیلهٔ عواملی چون باد، رواناب‌های سطحی و تغییرات دما انجام می‌گیرد. با این حال، فعالیت‌های انسان از جمله زراعت مفرط، آبیاری زمین‌های زراعی، محصولات تک‌کشتی، چریدن بیش از حد دام‌ها در مراتع، جنگل‌زدایی و بیابان‌زایی باعث از بین رفتن تعادل موجود میان روند تخریب و ایجاد خاک، و در نهایت آلودگی آن می‌شوند

مسمومیت خاک می‌تواند در اثر افزایش نمک‌های خاک توسط ماشین‌آلات کشاورزی و یا آلودگی مستقیم آن توسط افراد یا کارخانه‌ها به ایجاد شود. در این صورت خاک ناحاصل‌خیز و حتی سمی برای برخی گیاهان می‌شود.

آب‌ها

طبق سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، مهم‌ترین تأثیرات فعالیت‌های انسان بر روی آبها در سه مورد خلاصه می‌شود: مصرف بیش از حد آب و از بین رفتن منابع آب، و آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی.

امروزه تأمین آب شیرین برای بعضی کشورها یک بحران جدی محسوب می‌شود. بر اساس گزارش‌های این سازمان در سال ۲۰۰۱، در صورت عدم اقدامات مناسب، در سال ۲۰۳۰ ۳٫۹ میلیون نفر دچار این بحران خواهند شد. قابل توجه‌است که این بحران خود با روند کنونی افزایش جمعیت اوج نیز خواهد گرفت.

گرم شدن زمین نیز در از بین رفتن منابع آب به خصوص در مناطقی چون آسیای مرکزی، آفریقای شمالی و دشت‌های بزرگ ایالات متحده نقش می‌دارد.

کیفیت آب‌ها نیز بحران دیگری است که برخی کشورها در پیش رو دارند. میزان آلودگی برخی آب‌ها و روند افزایش آن در بسیاری از نقاط کرهٔ زمین بسیار نگران‌کننده می‌باشد. آب‌های سفره‌های زیرزمینی و رودها و دریاچه‌ها منابع مهم تأمین آب شیرین هستند که مستقیماً در معرض آلودگی توسط فعالیت‌های انسان قرار دارند. آلودگی دریاها نیز علاوه بر دخالت مستقیم انسان، تحت تأثیر آلودگی آب‌های شیرین و چرخهٔ آب می‌باشد.

 

هوا

آلودگی هوا عبارت است از ورود مستقیم یا غیر مستقیم هر عنصری توسط انسان که احتمال ایجاد اثرات نامطلوب بر سلامتی انسان و محیط زیست را داشته باشد. انواع آلودگی‌های هوا عبارت‌اند از

 

گازهای شیمیایی سمی که غالباً حاصل واکنش‌های سوختن هستند 

اوزون، که وجودش در لایه‌های پایینی هواکره تأثیرات خطرناکی بر سلامتی جانداران دارد

 

گازهای حاصل از سوختن چون دی‌اکسید گوگرد، اکسیدهای ازت، مونوکسید کربن، سولفید هیدروژن و بعضی گازهای گلخانه‌ای ، گرد و غبار و ذرات معلق در هوا

 

 

گازهای گلخانه‌ای همچون دی‌اکسید کربن، متان و فلوئوروکربنها

فلزات سنگین همچون آرسنیک، سرب، روی، مس، کروم، جیوه و کادمیوم که در اثر فعالیت‌های صنعتی وارد هوا می‌شوند.

 

 

 راههاي جلوگيري از آلودگي

اين نكته روشن است كه احتمالا سلامتي و رفاه انسانها از راههاي ظريف اما موثري بوسيله غلظت‌هاي كم از مواد شيميايي در محيط زيست ما تحت تاثير قرار مي‌گيرد. از نظر تاريخي بطور ضمني يا به طور صريح اينطور فرض شده بود كه مواد شيميايي منتشر شده در محيط زيست بوسيله طبيعت تحليل خواهند رفت. اما امروزه مي‌دانيم كه چنين نيست. بسياري از مواد پليمري كه امروزه در جامعه و صنعت توليد مي‌شوند قرنها قابل تجزيه و بازگشت به چرخه طبيعي نيستند.

راهبرد اوليه اين بود اغلب بوسيله جمع آوري و دور ريختن توده‌هاي زيادي از

اين مواد ، پيش از اينكه در محيط زيست پخش شوند، از رها شدن آنها

جلوگيري شود. پس از جمع آوري ، آنها را به صورت اجسام جامد درمي‌آورند

و در زمينهاي باير مي‌ريزند. يك اشكال اين قبيل راهبردها اين است كه

آلاينده‌ها معمولا در اين فرآيند منهدم نمي‌شوند بلكه صرفا به صورت

مطلوب‌تري درمي‌آيند يا اينكه در محيط متفاوتي رسوب داده مي‌شوند.

راهبرد شيمي سبز كه اكنون جاي راه حل بالا را مي‌گيرد، تجديد نظر در

فرمول ‌بندي راههايي است كه در سنتز مواد شيميايي در درجه اول

محصولات فرعي سمي توليد نشوند.


 

[ پنجشنبه بیست و یکم آذر 1392 ] [ 16:20 ] [ اسرین خضری ]



:: موضوعات مرتبط: اموزش محیط زیست , ,
:: برچسب‌ها: انجمن علمی محیط زیست دانشگاه ازاد واحد تبریز ,
|
امتياز مطلب : 15
|
تعداد امتيازدهندگان : 3
|
مجموع امتياز : 3
مي توانيد ديدگاه خود را بنويسيد


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تمامي حقوق براي سايت انجمن تخصصي محيط زيست دانشگاه ازاد اسلامي تبريز محفوظ مي باشد و طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رايانه اي هرگونه کپي برداري از محتوا ، ايده و مطالب ممنوع بوده و پيگرد قانوني دارد . طراح : گروه انجمن علمي محيط زيست دانشگاه ازاد تبريز